Her er døra på gløtt, vinduet åpent, høyt under taket og et stort hjerterom... eller ? ... ✚♣♥

mandag 18. mars 2013

Er avisa til å stole på?


Alle gode ting er tre heter det - og den fjerde følger med..... men her er det ikke snakk om gode ting. Det er snakk om å la være å kreditere rett person for bilder som har stått på trykk i avisa.
Første gang det skjedde er en del år tilbake. Da hadde jeg tatt bilder av bandet der mannen min spiller bass. Location var en gammel seilskute som het Josefine. Og da bildet med profiering av bandet kom på kultursidene i avisa, ble jeg ikke så lite ergelig, for under bildet sto det skrevet: Fotograf Josefine.
Jeg klagde til gitaristen i bandet som hadde sendt bildet og tekst fra seg.

Neste gang det skjedde var i forbindelse med annonsering av en konsert som et annet band mannen min spilte i, skulle holde. Dette bandet hadde folkemusikk fra Sverige og Norge på reportoaret. De kalte seg derfor Grensestrøk. Den gangen sto det skrevet : Fotograf Boarderline....
Nå fikk det være nok, tenkte jeg, og forlangte en beklagelse. Det kom en noe søk unnskyldning via gitaristen som følte seg skyldig - noe jeg mente han ikke var. Ansvaret lå hos journalisten.

Den tredje gangen, sto det ingenting under bildet. Hvorfor kunne de ikke i det minste ha skrevet Privat bilde? Var min refselse til ingen nytte.

Og så skjedde det igjen forrige uke.
Jeg sendte inne en tekst med bilde fra en utstilling der elevene mine var representert.
Dagen etter sto dette i avisa:



Hele min tekst er integret i artikkelen, og bildet er mitt  - bare litt skallert. Og hvilket navn opptrer dette under? I alle fall ikke mitt!

For at alle skal se at jeg ikke farer med usannheter, gjengir jeg hva jeg sendte til avisa her:



Ikke det at teksten var så suveren at den ikke kunne redigeres, men det er måte på hva jeg kan akseptere. Her er bildet:




I teksten skriver jeg med utheva skrift som dessverre ikke ble utheva i Outlook,
Hvis jeg tar et bilde av deg, er det da mitt bilde eller ditt bilde? Hva er forskjellen på et bilde av deg selv og selvbildet ditt. Dette var spørsmål elevene måtte ta stilling til og svare på. 
Uthevelsen indikerer på at jeg har klipt spørsmålet fra en katalog og limt inn i teksten.
Svaret på det første spørsmålet er hele essensen i denne posten. Hvem eier bildet som kommer på trykk i avisa? Fotogrfaen eller den som skallerer og setter det opp?
Jeg skrev en klage:
Hei.
Forbauselsen var stor da jeg leste innlegget om nevnte utstilling i morges. Mitt bilde og deler av min tekst var på rykk under annet navn. Se innsendte tekst og bilde som vedlegg under.Dette er uakseptabelt og en underlig politikk av avisa. jerg ber om at dette blir rettet opp i den grad det er mulig
Jeg var så opphissa at jeg skrev flere slurvefeil og glemte punktum!

 og jeg  fikk dette svaret:
Vi skal få på noe om denne saken.
Jeg venter ennå og er spent på hva det kan være.
I morgen er tålmodigheten min brukt opp, og jeg sender en klage til PFU:




Maken til dårlig pressemoral, skal det letes lenge etter!

Se også http://stfglemmen.blogspot.no/2013/03/see-meg-utstillingen-pa-galleri-f15-i.html

Til historien hører det med at jeg skrev en mail til redasjonssjefen i avisa - før jeg ville ta skrittet og kontakte PFU. Jeg fulgte rådet i notisen. For få minutter siden ringte han, og vi hadde en god samtale og var veldig enige om at bilder - dersom det er opplyst om hvem som har tatt det eller det er mulig for redasjonen å få fotografens navn, er det rett og rimelig at bildet krediteres personen som eier bildet.
Så da er det bare å håpe at det skjer! Jeg følger med med "argusøyne" framover!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du også en menig?