Her er døra på gløtt, vinduet åpent, høyt under taket og et stort hjerterom... eller ? ... ✚♣♥

søndag 20. november 2011

Bendik Riis "Drømmemesteren"



Kunstneren Bendik Riis ville ha vært 100 år 20. november om han hadde fått levd. Han døde imidlertid i 1988.
Flere av hans relativt ukjente bilder er med på Jubileumsutstillingen som vises i Fredrikstad Biblioteks overlyssal fram til 27. november. 
Tanken om å etablere et kunstakademi i hans ånd for barn og unge ble presentert, og personer som ønsket å være med i etableringen og stiftelsen av dette, ble oppfordra til å melde sin intersesse. Jeg kløp Herren i Huset i låret og sa, det vil jeg!






To nye bøker om kunstneren ble omtalt under arrangementet i dag, og begge forfatterne var til stede  for å snakke om sitt forhold til kuntneren. 
Finn Jacobsen har gitt ut boka «Herr Kunstmaleren Bendik Riis», og Ketil Bjørnsatd biografiromanen 'Drømmemesteren'.

Da barndomshjemmet mitt ble rydda i sommer, kom plutselig en tegning som muligens kan være gjort av Bendik Riis for dagen- til stor overraskelse! 
Denne vil auksjonarius Hans Richard Elgheim i Grev Wedels Plass Auksjoner forhåpentlig kunne uttale seg om - er det en ekte Riis eller ikke!




Mer om mitt møte med kunstneren osv på hovedbloggen: http://viltogvakkert.blogspot.com/search/label/Gamlebyen#uds-search-results

1 kommentar:

  1. Det var vel ikke like lett å være Bendik Riis, alltid. Tror jeg, etter det lille jeg har lest om ham.
    Spennende om det er ham som har tegnet.

    Ha en fin kveld

    SvarSlett

Har du også en menig?